Fisk för äldre?

De allra flesta äter på ungefär samma sätt hela livet. Är man frisk och aktiv finns det ingen anledning att inte fortsätta att äta en balanserad och varierad kost. Har man specifika sjukdomar är det klokt att rådgöra med en läkare om vad man bör äta.

Generellt för alla är ändå att man behöver mindre energi när man blir äldre, även om man behöver lika mycket näring. Ett minskat energibehov hänger ofta samman med att många äldre rör sig mindre än tidigare och att muskelmassan därmed minskar. Det är främst muskelmassan som avgör hur mycket energi vi behöver.

Det här gör att fisk är utmärkt mat även för äldre. Fisk är en utmärkt proteinkälla, med lågt innehåll av kolhydrater och högt innehåll av det nyttiga fettet.

Den som är över 61 år bör öka sitt intag av D-vitamin från 7,5 till 10 mikrogram per dag, eftersom D-vitamin motverkar benskörhet. (Källa: Svenska livsmedelsverket) Tillbringar man mycket av sin tid inomhus är det ännu viktigare med mycket D-vitamin eftersom man då inte får det via solljuset. Fisk som lax och sill innehåller mycket D-vitamin.

Likaså behöver äldre människor mycket vitamin B-12 eftersom brist på B-12 och B-6 kan bidra till åderförkalkning. Torsk och räkor är utmärkta källor till vitamin B-12.

Fet fisk, som lax, sill och makrill, innehåller också det särskilda Omega-3-fettet DHA, som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Att bli äldre innebär också en ökad risk för problem med minnet. Ungefär var tionde person över 65 år har någon minnesstörning. Flera studier har visat att regelbunden fiskkonsumtion minskar risken för Alzheimer. Det tycks till och med vara så att äldre med demenssjukdomar får bättre minnesfunktion genom att äta fet fisk. (Källor: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/11/111130095257.htm, http://archneur.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=784412, University of Maryland Medical Center)

En förklaring är att hälften av den mänskliga hjärnan består av fett. Ungefär en tredjedel består av så kallade Omega-3-fetter. Patienter med demenssjukdomar som Alzheimer har mindre mängd Omega-3-fetter i hjärnvävnaden än friska patienter. En kost som fyller på med mycket Omega-3 tycks göra att hjärnan fungerar bättre. Omega-3 finns framför allt i fet fisk som lax, sill, makrill, och hälleflundra.