Hälsosam torsk

Hälsosam torsk

Torsken är inte bara älskad världen över – den är dessutom nyttig. Med ett fettinnehåll som oftast understiger 3 procent och knappt några kolhydrater över huvud taget är den ett fantastiskt alternativ för dig som vill tänka mer på vad du äter. 

Faktum är att 96 procent av kalorierna i en portion torsk kommer från protein. Det var också torsken som gav de första norrmännen den näring de behövde för att överleva de kalla vintrarna. Nu vill vi dela med oss av vår välsmakande vita fisk till resten av världen.

Vad är det som gör den norska torsken hälsosam?

Protein
Protein är nödvändigt för allt levande eftersom det bygger upp och underhåller kroppens celler. Protein bildas av olika aminosyror som kroppen i flera fall kan tillverka själv. Andra, de så kallade essentiella aminosyrorna, måste vi få i oss genom den mat vi äter. Torsk är en utmärkt källa till protein och förser kroppen med alla de essentiella aminosyror den behöver. 

Omega 3
Omega 3 kan öka blodcirkulationen, förbättra koncentrationsförmågan och till och med göra dig på bättre humör. En normalstor portion (150 gram) torsk ger hela det dagliga referensintaget av omega 3.

Vitamin A
Det här är ett användbart vitamin som ger god syn och stärker immunförsvaret. Det spelar också en viktig roll för kroppens tillväxt, skelettbildning, fosterutveckling och reproduktion.  

Vitamin B12
Torsk innehåller mycket av denna viktiga vitamingrupp som kroppen behöver för att kunna bilda nya celler. En brist på vitamin B12 drabbar särskilt de röda blodkropparna och kan leda till blodbrist.

Selen
Selen motverkar skador som orsakas av fria radikaler och skyddar på så sätt kroppen från olika miljöföroreningar (till exempel tungmetaller).

Jod
Torsk är en bra källa till jod, som hjälper till att reglera kroppens ämnesomsättning.