Vad ska gravida tänka på?

Vad ska gravida tänka på?

Gravida bör vara särskilt noga med att äta fisk, eftersom fisken innehåller fettsyror som är viktiga för fostrets utveckling. En lång rad vetenskapliga studier har gjorts på sambanden mellan fiskkonsumtion, intag av fiskolja och fosterutveckling.

Människans hjärna består till 60 procent av fett och mer än hälften av det fettet är Omega-3-fettsyror. Flera studier har visat positiva effekter av högt intag av fisk under graviditeten och barnets mentala utveckling.

Det är viktigt att äta bra när du väntar barn, både för dig själv och för barnets utveckling. Även om du inte behöver mer kalorier behöver du mer vitaminer och mineraler. Det är därför extra viktigt att se till att maten är väl sammansatt och näringsrik. Lax är en favorit för många, men även sej, sill, torsk och kolja från Norge är bra val. Dessutom är musslor, räkor, hummer och krabba också bra källor till Omega-3-fetter, vitaminer och spårämnen.

Omega-3-fetterna är viktiga för utvecklingen av människans hjärna och centrala nervsystem. Under den sista tredjedelen av graviditeten utvecklas fostrets hjärna extra fort och då behövs det mycket Omega-3-fettsyror. Fisk eller fiskolja är bra källor till detta och bra val.

Fiskens protein stimulerar och underlättar upptaget av järn i kosten. Eftersom kroppen normalt sett har svårt att ta upp järn är detta extra viktigt att komma ihåg. Järnbrist är vanligt bland kvinnor. Ungefär en tredjedel av alla svenska kvinnor i fertil ålder har dåliga järndepåer i kroppen. Dessutom drabbar järnbrist många kvinnor under graviditeten.

Genom att välja fisk och skaldjur från Norge kan du vara säker på att din fisk- eller skaldjursmåltid kommer från rena vatten och är noggrant kontrollerad ur hälso- och miljösynpunkt.