Kolja

Kolja

Koljan tillhör torskfiskarna och går lätt att känna igen på den mörka fläcken på sidan. Den har ett milt och magert kött som håller ihop bra och därför lämpar sig särskilt för rätter där man använder fiskfärs eller hackad fisk. I Norge används kolja ofta i de traditionella ”fiskekakorna”. Det är också en av de vanligaste fiskarna i fish’n’chips.

Lever i

Längs kusten och i Barents hav.

Blir som störst

Upp till 1,1 meter lång och 14 kilo tung.

Kallas också för

Latin: Melanogrammus aeglefinus

Engelska: Haddock

Franska: Églefin

Tyska: Schellfish

Näringsvärde i 100 g rå kolja (ätliga delar)

Energi: 290 kJ (68 kcal)

 

Näringsämnen

Protein: 16,6 g

Fett: 0,2 g

Mättade fettsyror: 0 g

Transfettsyror: 0 g

Enkelomättade fettsyror: 0 g

Fleromättade fettsyror: 0,1 g

Kolesterol: 46 mg

 

Kolhydrater, totalt: 0 g

Vitaminer

Vitamin A: 2 µg

Vitamin D: 0,5 µg

Riboflavin: 0,11 mg

Folat: 9 µg

Vitamin B12: 2 µg

Mineraler

Järn: 0,1 mg

Selen: 30 µg

Koljan är en bottenlevande fisk som lever på mellan 40 och 300 meters djup längs norska kusten, från Stad till Svalbard. Den föredrar plana områden där botten består av sand, lera eller grus.

I Barents hav håller unga koljor sig till i stort sett samma plats, medan de större, vuxna fiskarna vandrar långa sträckor. När fiskarna är 8–11 centimeter stora följer de med strömmen ned mot havsbotten, där de slår sig till ro. Koljan blir könsmogen vid 2–5 års ålder, då den är 40–60 centimeter lång. Den leker mellan mars och juni längs västra kanten av Tromsøflaketak, som är en del av bankarna längs nordnorska kusten.  Koljan blir ungefär 20 år gammal.

Vildfångad

Koljan fiskas under hela året, oftast med krok, nät, snurrevad, trålnät och långrev (backa). Under sommaren används pelagiska långrevar utanför östra Finnmarkens kust.

Produkter

Kolja säljs färsk (filéer eller hel fisk), frusen (filéer), saltad eller rökt.

Föda

Bottenlevande organismer, fisk och rom från sill och lodda.

Näringsinnehåll

Koljan är särskilt rik på:

  • proteiner, som bygger upp och underhåller kroppens alla celler
  • vitamin B12, som är viktigt för kroppens produktion av nya celler, inte minst de röda blodkropparna där en brist på vitaminet kan ge upphov till anemi
  • selen, som är en viktig beståndsdel i ett enzym som bekämpar skadliga kemiska processer i kroppen.

Du kan läsa mer om näringsinnehållet på NIFES webbplats (www.nifes.no/prosjekt/sjomatdata/).