Sej

Sej (gråsej)

Gråsejen har en tydligare smak än de flesta andra fiskar med vitt kött och passar därför särskilt bra till lite kryddstarka rätter. Eftersom köttet dessutom har en fast konsistens går den också bra att steka.

Lever i

Gråsejen lever längs den norska kusten från Stad till Kolahalvön.

Blir som störst

Upp till 1,3 meter lång och 20 kilo tung.

Kallas också

Latin: Pollachius virens

Engelska: Saithe/Coalfish

Franska: Lieu noir

Tyska: Köhler/Seelachs

Näringsvärde i 100 g rå gråsej (ätliga delar)

Energi: 292 kJ (69 kcal)

 

Näringsämnen

Protein: 16,5 g

Fett: 0,3 g

Mättade fettsyror: 0 g

Transfettsyror: 0 g

Enkelomättade fettsyror: 0,1 g

Fleromättade fettsyror: 0,1 g

Kolesterol: 49 mg

 

Kolhydrater, totalt: 0 g

Vitaminer

Vitamin A: 2 RE

Vitamin D: 0,8 µg

Riboflavin: 0,20 mg

Folat: 12 µg

Vitamin B12: 4 µg

Mineraler

Järn: 0,1 mg

Selen: 30 µg

Gråsej är en torskfisk som lever både nära ytan och på botten ned till 300 meters djup. Den lever i stim och kan samlas i stort antal där det finns gott om föda. Det norska beståndet av gråsej är uppdelat i två mindre bestånd, där ett lever norr om och det andra söder om 62 °N.

Nordostarktisk gråsej blir könsmogen vid 5–6 års ålder och leker under vintern längs norska kusten från Lofoten till Nordsjön. När lekperioden har nått sin kulmen i februari driver larverna passivt med strömmarna norrut. De växer efter hand till småsej, som dyker upp utanför södra och västra Norge under våren och når Finnmarks kust först i augusti. Gråsejen vandrar långa sträckor mellan födo- och lekområdena och kan bli upp till 30 år gammal.

Vildfångad

Gråsej fiskas längs norska kusten under hela året, oftast med bottentrål, ringnot, gälnät, snurrevad och handlina.

Produkter

Gråsej säljs färsk (filéer eller hel fisk), frusen (filéer) eller torkad/klippfisk.

Föda

Hoppkräftor, krill och andra pelagiska skaldjur; sill, skarpsill, blåvitling, småkoljor och vitlinglyra.

Näringsinnehåll

Gråsejen är särskilt rik på:

  • proteiner, som bygger upp och underhåller kroppens alla celler
  • vitamin D, som behövs för rätt kalciumbalans i kroppen och ett starkt skelett
  • vitamin B12, som är viktigt för kroppens produktion av nya celler, inte minst de röda blodkropparna där en brist på vitaminet kan ge upphov till anemi
  • selen, som är en viktig beståndsdel i ett enzym som bekämpar skadliga kemiska processer i kroppen.

Du kan läsa mer om näringsinnehållet på  www.nifes.no/prosjekt/sjomatdata/