Sill

Sill

Norsk sill är världsberömd för sin höga kvalitet och vackra silverfärg. Det klara, kalla vattnet uppe i norr gör att den växer till långsamt och får en rik smak.

Lever i

Nordostatlanteren

Blir som störst

Upp till 40 cm lång, med en vikt på 500 g

 

Några alternative namn

Latin: Clupea harengus

Engelska: Herring

Franska: Hareng

Tyska: Hering

Näringsvärde i 100 g rå sill, fångad under vintern (ätliga delar)

Energi: 776 kJ (187 kcal)

Näringsämnen

Protein: 15,2 g

Fett: 14 g

Mättade fettsyror: 2,9 g

Transfettsyror: 0 g

Enkelomättade fettsyror: 5,9 g

Fleromättade fettsyror: 3,3 g

Kolesterol: 68 mg

Kolhydrater, totalt: 0 g

Vitaminer

Vitamin A: 6 RE

Vitamin D: 11,5 µg

Riboflavin: 0,30 mg

Folat: 11 µg

Vitamin B12: 12 µg

Mineraler

Järn: 1 mg

Selen: 50 µg

Sillen är en pelagisk fisk som lever i stora stim. Den vandrar längs kusten och ut till havs, ned till 200 meters djup. Sill finns i två större populationer: nordostatlantisk sill (norsk vårlekande sill) och nordsjösill. De skiljer sig åt vad gäller storlek, tillväxt och vandring samt var och när de leker.

Den största populationen är norsk vårlekande sill, som leker i februari–mars på havsbotten längs den norska kusten. Äggen kläcks efter cirka tre veckor och larverna driver norrut med strömmen till Barents hav. Efter 3–4 år lämnar sillen Barents hav och vandrar söderut för att leka. Sill är ett viktigt byte för torsk, gråsej, havsfåglar och valar. Under vandringen följs stimmen av ett stort antal späckhuggare.

Den norska vårlekande sillens fetthalt varierar under året, men är som högst under hösten. Sillen kan bli upp till 25 år gammal.

Vildfångad  

Sill fiskas huvudsakligen mellan oktober och mars, då den är som bäst och dessutom lätt att fånga. Vanliga fiskemetoder är snörpvad, nät och pelagisk trål.

Produkter

Sill säljs som frysta filéer eller hel frusen fisk. Norsk sill klassas och säljs efter storlek, där de vanligaste kategorierna är: under 200 g, 200–300 g, 250+ g, 300+ g, 350+ g, 400+ g och 1 kilo.

Föda

Plankton

Näringsinnehåll

Sillen är särskilt rik på:

  • proteiner, som bygger upp och underhåller kroppens alla celler
  • marina omega 3-fettsyror, som förebygger och bromsar utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdomar samt fungerar som viktiga byggstenar för hjärnan.
  • vitamin D, som behövs för rätt kalciumbalans i kroppen och ett starkt skelett
  • selen, som är en viktig beståndsdel i ett enzym som bekämpar skadliga kemiska processer i kroppen.

Du kan läsa mer om näringsinnehållet på  www.nifes.no/prosjekt/sjomatdata/