Om fetter, proteiner och kolhydrater

Om fetter, proteiner och kolhydrater

Vad kan olika näringsämnen göra för vår kropp, och hur mycket behöver vi? Svaret är enkelt; vi behöver lite av allt! Men en kolhydrat är inte bara en kolhydrat, och det är inte "ett fett" du äter. De olika näringsämnena finns i flera av våra kostkällor. Här guidar vi er genom de tre mest kända näringsämnena.

Kolhydrater för energi 

Varför behöver vi kolhydrater?

– Kolhydrater är nödvändiga för att förse kroppen med energi, och vår hjärna är helt beroende av kolhydrater för att hålla koncentrationen uppe. Kolhydraterna finns i bland annat spannmål, grönsaker, potatis, frukt och ris.

Behöver alla lika mycket kolhydrater?

– Om du tränar är kolhydrater extra viktigt för att få det mesta av din träning. Det är därför idrottare ser till att få i sig mer kolhydrater än de flesta av oss. Men kolhydrater är viktiga för alla oss andra också. 

Vad är "bra" och "dåliga" kolhydrater?

– Det är sant att det kan vara stor skillnad på olika kolhydrater. Socker och livsmedel med vitt mjöl, som vitt bröd och bakverk, innehåller snabba kolhydrater som ger obalanserade blodsockernivåer. Mat gjord på fullkorn, frukt och grönsaker innehåller långsamma kolhydrater som ger en mättnadskänsla och mer balanserade blodsockernivåer. 

– Ät varierat och inkludera skaldjur, färgglada grönsaker och fullkornsprodukter i kosten. Viktigast är att laga sund men också god mat.

Fett är fett bra!

 Vilken typ av fett bör vi äta?

– Det finns olika typer av fett i maten vi äter. I fet fisk som lax, makrill och sill finner vi omättade fetter, som kan bidra till en rad positiva hälsoeffekter. Byter vi ut mycket av det mättade fettet, som finns i bland annat rött kött och mejeriprodukter med hög fetthalt mot omättade fettsyror, kan det delvis bidra till att minska kolesterolet i blodet. Du kan också hitta omättade fetter i nötter, avokado, frön och oljor.

Vad händer om vi får i oss för mycket av det dåliga fettet?

– En hög kolesterolhalt ökar risken för hjärt– och kärlsjukdomar. 

Proteiner; kroppens byggstenar 

Vad är protein?

– Människokroppen består i genomsnitt av inte mindre än 11 ​​kg protein! Det ingår bland annat i muskler, bindväv, hud, hår, naglar, hormoner och enzymer.

Varför behöver vi protein?

– Kroppen är helt beroende av protein. När naglar växer ut behövs nya proteiner för att bygga nya, starka naglar. När man växer som barn behöver man protein för att kunna bli "stor och stark." 

Hur får vi bäst i oss proteiner?

– Fisk, kött, ägg, mejeriprodukter, spannmål och baljväxter är bra proteinkällor.

Innehåller fisk kolhydrater?

– Fisk innehåller nästan inga kolhydrater.

I vilka arter hittar vi bra fett?

– Fetthalten beror på art och säsong. Makrill, lax och sill kategoriseras som feta fiskarter. Makrillens fetthalt varierar över säsong: vårens fetthalt kan vara så låg som 5 procent, medan den i slutet av sommaren kan innehålla upp till 30 procent fett. Öring och hälleflundra är också feta fiskarter, medan torsk, gråsej och kolja har mycket magert fiskkött. Torsk lagrar inte fett i musklerna, men i levern. Torsklever är därför rikt på hälsosamma fettsyror.

Finns det mycket proteiner i all sjömat?

– Ja, både fisk och skaldjur är proppfulla av protein. Proteinerna från fisk, kött, ägg och mejeriprodukter är lättare för kroppen att ta upp än från vegetabiliska källor. Fisk är ofta en lika bra proteinkälla som kött. Det är faktiskt minimala skillnader i proteininnehållet.