Därför är det hälsosamt att äta fisk

Därför är det hälsosamt att äta fisk

Vet du verkligen varför vi bör äta mer fisk och skaldjur? Fisk är helt enkelt en av de bästa sakerna du kan ge din kropp.

Många människor strävar efter att leva ett gott liv med hälsosamma och goda kostvanor. Men när det väl kommer till kritan finns det inte någon diet som ger dig en sundare kropp än en variation av hälsosam mat.

Fisk och skaldjur är källan till många av de viktigaste näringsämnena vi behöver för att leva ett gott liv. De är också räddningen i en hektisk vardag eftersom det går snabbt att laga.

Fisk och skaldjur passar bra ihop med många olika smaker och tillbehör. Har du till exempel ätit stekt öring med en krispigt god asiatisk sallad? Eller vad sägs om stekt torsk, ratatouille och korn? Sund mat behöver helt enkelt inte vara tråkig.

Fisk har alla de näringsämnen du behöver

Här är en enkel och snabb överblick över vad din kropp får i sig när du äter fisk.

  • Proteiner: Fisk är rikt på dessa härliga byggstenar som är nödvändiga för kroppen. Det är otroligt lätt att tillgodose dagsbehovet genom att äta fisk och skaldjur.
  • Omega-3 fettsyror: Fet och mellanfet fisk som lax, öring, sill, makrill och hälleflundra har en hög halt av omega-3-fettsyror. Dessa bidrar till att minska risken för hjärt– och kärlsjukdomar. Forskning visar att omega-3 också kan bidra till att upprätthålla god syn och normal hjärnfunktion. Det är särskilt viktigt att äta fet fisk när man är gravid. Ett tillräckligt intag av fettsyror från fisk under graviditeten tillsammans med amning bidrar till en normal utveckling av fostrets hjärna och syn. Du får också i dig omega-3 genom mager fisk; en halv middagsportion torsk är tillräckligt för att uppfylla dagsbehovet.
  • Vitamin D och A: Vitamin D är tillsammans med kalcium skelettets bästa vän. Vitamin A är viktigt för synen, och hjälper kroppens immunsystem. Både vitamin D och A hittar du i fet fisk som lax, öring, sill, makrill och hälleflundra.
  • Selen: Selen hjälper till att hålla dig frisk då den spelar en viktig roll i kroppens immunförsvar. All fisk och skaldjur är en rik källa till selen.

Jod: Jod är viktigt för ämnesomsättningen, samt mental utveckling och tillväxt av foster under graviditeten. Ät torsk, sej och kolja för att få i dig det här viktiga näringsämnet.