Sjömat och graviditet

Sjömat och graviditet

Under graviditeten är det viktigt att hålla koll på maten. Här kan du läsa mer om sjömat, kosthållning och graviditet.

Ge ditt barn en bra start i livet med sjömat

Under graviditeten livnär sig barnet genom maten mamman äter, och det är därför viktigt att äta både hälsosamt och varierat. Nyckeln till en bra och balanserad kost är att äta lite av allt – både fet och mager fisk. Livsmedelsverket rekommenderar att äta två-tre middagsportioner fisk i veckan.

Fisk är viktigt för hjärnans utveckling

Fet och mellanfet fisk som lax, öring, hälleflundra, sill och makrill är bra källor till de sunda omega-3-fettsyror som vår hjärna är uppbyggd av. Ett bra intag av fet fisk under graviditeten kan därför ha positiva effekter på barnets mentala utveckling. 

Intag av jod är särskilt viktigt under graviditeten. En låg nivå av jod kan i värsta fall leda till lägre IQ hos barnet. Bra källor för jod är mager fisk och mejeriprodukter. 

Fisk är viktigt för ett starkt skelett

D-vitamin är viktigt för att utveckla och upprätthålla ett starkt skelett. Barnets D-vitamindepåer motsvarar moderns D-vitamindepåer. Solljus, fet fisk och ägg är bra källor till D-vitamin, men eftersom det solljuset är begränsat under vintern är det viktigt att tillgodose behovet via kosten.